29 March, 2010

Buah Setoi (sentol)


Masa muda berwarna hijau

Bila dah masak berwarna kuning


Masa saya kecik2 dulu, disuatu majlis kawin, saya penah tengok orang perempuan ramai2 mengupas kulit buah setui, kemudian dicincang halus2,bijinya dibuang. Masaknya macam tumis2 je, campur udang kering dan santan. Macam dalam gambar,lebeh kurang macam tulah

6 comments:

jalilah_jy said...

fulamak kalau dpt makan buah setoi nibestnyee dah 20 tahun lebih tak jumpa..huhu dulu depan rumah pokok ni tumbuh.. satu lagi buah setir..lebih kurang sama cuma rasnya agak masam sikit..isi dia keras sikit sementara setoi tu gebuuu isinya dan agak manis..betoiii tak tok??

Pa' Umaq said...

Betoi- betoi...steia tu kulit dia berbulu sikit dan bergetah

mamaina said...

susah nak cari la ni. anak2 dah tak kenai buah ni, buah keriang, buah tampoi dsb

terataksenja said...

Tu la pasai saya dok usaha juga cari gambak buah dan pokok dulu...kut2 depa dok teringat nak tengok...tapi nampak gaya sorang pun tak minat....semua beranak kat pekan.

mahanimalek said...

buah setoi ni pulak saya mengidam masa mengandung anak pertama............punyalah susah nak cari............sebab bukan musim dia...........tapi lepas bersalin......berlambak2 kat pasar malam......hahaha........masa zaman dulu jeruk setoi pun ada..............

Anonymous said...

buah setoi ni banyak kandongan Fe kot berbanding buah setial
Buah setoi kalu kena kupaeh kulit tak lama akan berubah warna kepada kemerahan kerana berkarat/staining mungkin pengaruh oksida Fe, tapi buah setial boleh bertahan agak lama.

baru bulan 7/2014 kemaren saya bederat kwsn hulu kg durian mentungau menyusor jalan tepi sungai pake, sepanjang jalan besepah sepah buah ni atas jalan bekas hinggut kera lutong, jenoh memang jenoh... jadi habuan kera. orang la ni sedap makan chikedis, tak main buah buah setoi ni low class. tapi hari tu kalau bukan bulan posa saya baham.