20 April, 2011

Jelapang Padi

Dulu-dulu padi ditanam hanya setahun sekali, bila tiba musim kemarau , padi pun masak dan disimpan didalam jelapang. Bila tak dak duit ambik la sekarung dua bawa pi juai. Tapi padi la ni tak boleh simpan,sebab di tuai didalam ayak(ditanam setahun dua kali), kalau simpan habis la berkulat. Kalau lagu tu jadilah JELAPANG PADI sebagai bangunan sejarah dan pupus ditelan zaman.Tapi apa yang menjadi kenangan pada jenarasi dulu, ialah permainan kejar2 keliling jelapang padi, sapa jatuh dia kalah. kapa penah main ka?

6 comments:

mamaina said...

hahaha...saya ingat...main sorok2 masuk jelapang padi. penah kena kejag ibu ayam(kena sembong ngan ayam)masuk lam jelapang nangis sorang2...

terataksenja said...

ang dok pi kacau dia buat pa....

iza said...

Assalam..
Saiz jelapang padi juga menentukan kaya seseorang kan...Kalau jelapang besar, berebut-rebut org nak buat menantu..

terataksenja said...

Jelapang ni dok ada lagi....kalau ang lalu pi Kangar....tengok belakang Masjid Behor Empiang....jiran saya punya....dia pun dok buat Stor jugalah...yg saya punya dah roboh...makan anai-anai.

man said...

awatnye tak penah main...kat rumah saya di Santan ada lagi....masa balik raya Cina retu..dok pakat2 nak rangah buang dinding nak bagi tinggai lantai dgn bumbung...mcm dangau (org KL cakap Gazebo)...tapi org tua sengap...x bagi la tu...ada nostalgia tu kot. Anak saya penah tanya rumah apa tu...habaq kat dia tu tempat kurung budak2..klau nakal sangat...terus kecut perut..tapi lepas tu bagi tau yang betui....malam nak ajak tidoq dalam tu....x boleh dalam tu semak sangat dengan benda2 buruk..silap2 ulaq talang sela pun ada.

terataksenja said...

Jangan dok rongkah eh...sayang benda lama2