09 May, 2010

Jambu Susu


Jambu susu atau juga dikenali jambu gelas disetengah2 tempat.baunya harum,dan rasanya manis2 masam. Boleh cicah garam belacan atau kalau banyak boleh dibuat jerok.

10 comments:

Pa' Umaq said...

Kalau tersalah Info,mintak tuan2 perbetulkan, kerana buah ni tidak ada dikampung saya. Gambarnya saya pinjam pada kawan bloger.Terimakaseh.

Anonymous said...

Dulu kat tepi umah saya ada gak jambu nih. Kita panggil jambu keling. Yang muda warna merah jambu, bila masak jadi putih. Rasa dia lemak2 masam manis. Sedap dimakan dengan asam debu...

terataksenja said...

Opp jangan dok sebut nama tu sensitive...kat selangor nama lagu tu juga..tapi saya tak berani nak cakap....hehe

Sofya said...

dulu pregnant teringin sgt nak mkn buah ni kebetulan plak habis musim tapi dah rezeki ada juga buah yg sesat..:)

hanie said...

salam.. boleh bagi info tak mana leh dapat buah jambu susu ni.. my pren mengidam orang mengandung lah... kesian kat dia teringin... saya tak tau mana nak cari

terataksenja said...

@hanie...kat Selangor banyak. kalau musim kat pasar tani atau pasar malam ada jual

Siti Aai Shah said...

Saya mengidam sngt buah nie..boleh postkn x?

LopehPoultry Farm said...

encik terataksenja ada ke simpan biji benih pokok jambu susu tu...kalau ada, saya berminat untuk mendapatkannya. Terima kasih.

Anonymous said...

terataksenja : sy berminat nk mendapatkan benih jambu susu/ keling nih mana bleh dapat? bleh share

Mardiana Ismail said...

mana blh saya dapatkan jambu susu ne