15 November, 2010

Akar sintok

 Yang menjalar naik kat pokok besar tu lah pokok sintok
Ni akar sintok yang telah dipotong dan diketok...pas tu dijemor.

Ni buah sintok

      Masa saya kecil2 dulu maseh ada lagi orang tua2 mengunakan akar sintok sebagai sabun mandi. Akar sintok tu mula2 diramas2 dahulu didalam badi supaya dia berbueh, kemudian akar sintok tu digosok2 lah kebadan macam kita pakai sabun la ni.

7 comments:

mamaina said...

jgn kata masa kecik. la ni pun mak saya duk bagi guna lagi kalau ada.

roger said...

Dulu memang selalu dok dengaq orang-orang tua cakap mandi akar sintok. Masa tu tak faham ingatkan mandi bunga kot tak pun mandi berubat. Nasib baik tok pengulu postkan gambarnya. Buah dia nampak macam petai, tapi nampak besaq sikit. Boleh makan ke?

terataksenja said...

apakata kita mintak mamaina bagi info sikit kot.....pasai mak dia dok guna lagi benda ni...

mamaina said...

info macamana? yg saya tau kalau ada akag sintok kat ghumah mak slalu suruh anak cucu dia guna masa mandi. gosok/tonyoh kat badan nak bagi keluag sgala daki2 yang ada. tak payah pakai sabun. pastu tonyoh kat kepala nak buang minyak2 ka daki ka kelemumug maserba. budak2 la mana mau guna kalau tak berbuih..tapi saya guna gak..ok ja..jgn tonyoh kuat sgt nanti kulit halus bole luka..tapi Alhamdulillah berkesan.

farhany said...

ha! jmpe pun chat about sintok. salam . masa kecik dulu takdelah kecik sngt. myself ingat kutp buah sintok/beluru kat pantai buah ubat jerawat/panau/kurap selain tulang sotong. bab akar sintok 'tonyhok' kat badan dah berzaman myself guna

terataksenja said...

Terimakasih kerana sudi memberi sedikit komen, saya pun tak berapa ingat tentang kegunaannya,cuma dok tengok orang tua2 dok gosok akar sintuk dipagi hariraya.

Anonymous said...

org zaman dulu dok buat mandi wajib....