19 March, 2011

Cara Membuat Ragi


Dipetik daripada kitab Tajul Muluk
Terjemahannya:
           Mula2 diambil beras satu kal ertinya setengah cupak, maka ditumbuknya jadi akan tepung dan kulit manis qadar telunjuk panjangnya dan besarnya pun demekian jua dan akar manis pun demekian jua dan pucuk birah hitam yang bulat pun demekian jua dan daun terung besar barang lima daun dan bawang putih dua buah jika kecil dan jika besar jadi satu maka semuanya dijadi akan tepung maka dicampur dengan tepung beras kemudian maka dibulat2 besar2nya qadar hujung jari tengah dan masaknya segantang beras dan jika besar qadar hujung jari kitak masaknya dua cupak beras jua.

17 comments:

iza said...

As salam..
Tak pernah lg tgk org buat ragi.Beli je kat nat. Kitab lama tu...Kat mana boleh dapatkan kitab tajul muluk? Sebelumni, dengar je ustaz sebut nama kitab tu...

Tok Pemgulu said...

Kitab ni pesaka dari arwah mentua saya..dia keterunan Banjar..dah tak ada orang yang nak...saya simpan je kitab ni...kat kedaijual kitab lama2 mungkin ada jual..ang tau ka baca?, ejaan dia pun berbelit2

"..hikayat nomey.." said...

As salam.. sy minat betul kitab tajul muluk ni.. susah mau cari.. agk2 nya leh x sy dapatkn salinan dr tuan rumah ni?..

Anonymous said...

tajul muluk adalah antara buku yang diharamkan oleh kementerian dalam negeri

Tok Pemgulu said...

Betui ka...kalau lagu tu nanti aku buang je lah. Tapi pasai pa na...bukannya ada cerita pasai buat bom....

Shah said...

Tajul Muluk haram mesti ada sebab? Adakah sebab orang yang haramkan Tajul Muluk tak reti baca kitab tersebut?

Anonymous said...

salam,teratak senja,boleh saya dapatkan kitab tajul muluk yg asli tg ada dlm simpanan tuan.sila hubungi saya dgn segera.0192513605,PN HANA,KL

Tok Pemgulu said...

Banyak peminat nampak....buleh la buat bisness ni.Nanti kena tangkap nayaaa.

Anonymous said...

Salam, En.Teratak Senja, msh ada lg ke kitab ni..mcm x percaya..sbb nenek sy kata susah nak dpt kitab ni..dulu kawan dia ada tp dah koyak dan hilang2 dah..pernah nenek bgtau sy kalau ada belilah..bnyk petua dlm tu..kalau msh dlm simpanan tuan..boleh x hubungi sy dgn segera Julia 017-2385085

Unknown said...

salam tuan teratak senja boleh x dapat satu salinan tajul muluk ni tel saya zah 0197532632

Anonymous said...

ya saya pun setuju, kitab ni susah nak cari dah. banyak petua2 yag berguna didalamnya. Kalau dapat saya pun nak salinan nya. Abg mie, 0199666276.. jika tidak keberatan boleh call saya. terima kasih.

Ufof Latif said...

saya juga pernah baca kitab ni dirumah kawan saya , kitab hak datok dia, tapi sekarang dia sudah meninggal dunia, jadi kitab tersebut hilang tak tahu kemana lagi,
saya mencuba membuat ragi itu , karena sebelumnya tak pernah atau saya lupa baca dalam bab perintah berbuat ragi itu , syukur hasilnya berjaya , saya telah cuba kemarin tapai beras yang saya buat tu sudah masak dan manis .

di sini saya mau berkunsi pendapat dalam bab perintah berbuat ragi itu . apakah perintah wajib atau sunat ? . terima kasih.

Unknown said...

Ni bukan tetjemah...balik tulisan jawi ke rumi....

Unknown said...

Ni resepi dari nabi adam ka.

Normalis said...

Assalamualaikum Tok Penghulu
Blh beri sikit petunjuk dari Kitab Tajul Muluk ni
Nak suruh kira apa perniagaan yg sesuai utk saya supaya maju jaya. Bnyk bidang dh cuba berniaga samada gagal atau tk kekal.
Contact saya 018 918 4623

Unknown said...

Seronok baca tulian jawi ejaan lama.

Unknown said...

Kebetulan mencari cara2 membuat ragi.