19 February, 2010

Buah Kote (Samanea Saman)





















Buah ni masa mudanya hijau, bila masak berwarna hitam.Kalau nak makan dipecahkan kulitnya, isinya kehitam-hitaman,berlapis2 macam asam keping,rasanya pahit2 manis.Kata orang tua2 bijinya boleh dibuat obat kencing manis.


4 comments:

Anonymous said...

wow

Shah said...

orang sekarang dah tak reti makan buah kote mamak walaupun mai dari kampung. kehadiran bunga kote dari pokok yang sama menandakan buah kote sudah sedia untuk dipetik. Semasa di tanahair hari tu, sepupu petik buah kote yg pokoknya belum keluar bunga lagi jadinya rasanya kelat walaupun buah nampak mcm dah masak.

exoticmatahari said...

pokok ni cassia grandis...boleh buat ubat cancer, ada orang jual jus buah dia kat brazil

Anonymous said...

Bukan Samanea saman kerana itu nama pokok hujan-hujan...