18 February, 2010

Buah Keriang Dot



Rasanya kelat-kelat manis

8 comments:

ilahjy said...

saya ada tanam keriang pulau dlm pasu kat rumah daunnya leh buat ulam..tapi buah dia kecik sikit sebesar hujung jari kelingking..

Tok Pemgulu said...

Kat kampung saya ada lagi satu jenis keriang...tapi buah dia kecik2 je...pokoknya besar....mungkin la ni dah boleh tanam dalam pasu kot...

Shah said...

Assalamualaikum Tok Penghulu!

Lama sudah tidak makan keriang dot, keriang lada lagilah lama tak tengok. Kalau nak ikut keriang lada lagi sedap dari keriang dot. Malah lebih sedap dari buah blueberry yang mempunyai bentuk dan saiz lebih kurang tapi sayangnya tak ada orang tempatan komersialkan buah keriang lada. Mak menakan saya ada tanam sepokok di belakang rumah dia tapi setiap kali balik Malaysia mesti terlepas musim... memang tak ada rezeki. Kami selalunya rendam keriang dengan air garam sekejap sebelum dimakan.

mahanimalek said...

ASSALAM.............BUAH NI SENANG DAPAT MASA SAYA KECIK2 DULU............LA NI SUSAH SANGAT.............MASA MENGANDUNG ANAK KE2 MENGIDAM BUAH NI...............ASAL BALIK ASTAQ SAJA TANYA BUAH NI..............SAMPAI PAK MENTUA KATA, ASYIK2 KERIANG DOT, KELUAQ MACAM KERIANG DOT SAT LAGI..............HAHAHA............NASIB BAIK ANAK PUTIH MELEPAK MACAM ANAK MAT SALLEH ...............HAHAHA.............APA PUN MINGGU LEPAS SAYA DAPAT MAKAN ...............ADIK BELI KAT PASAR MALAM PERMATANG PAUH.

Tok Pemgulu said...

Nasib baik na....lain kali ...ngidam makan buah kabu...hehe

Idris Talu said...

Assalamualaikum Tuk Penghulu,

Dengaq cerita, "keriang dot" ni asainya "keriang gendut" (keriang gemok), tapi lama-lama jadi keriang dot. Sebutan dot dia pun tak sama dengan dot.com, dia ada iras-iras "genduit".

Wallahuaklam.

Tok Pemgulu said...

@Idris Talu...Terimakasih Tuan kerana sudi singgah dan memberi sedikit komen

Anonymous said...

Rumah siapa ada pokok besar? Nak beli dot keriang.