16 May, 2010

Siput Sawah (Kelemmoi)



Dulu-dulu kat sawah ada siput macam ni(lebeh kurang macam ni lah).orang kampung pagil kelemmoi (bukan siput gondang) nak makannya kami pakai bakar je, kemudian korek ngan lidi.
Atau masak lemak bercili pun boleh juga.















10 comments:

Shah said...

siput ni saya kenali sebagai siput kelemboi. yg pernah saya makan semasa kecil adalah siput pahit, rupanya hampir sama dengan siput kelemboi cuma saiznya lebih kecil.

Tok Pemgulu said...

Aaaaa...betui laaa tu....bunyi lagu tu lah...mungkin ejaan saya salah kot...

ct i-sHa said...

erm...camne ehhh nk cuci siput ni??

Tok Pemgulu said...

cuci yg luar macam biasa lah...kalau nak buang pasir2 kat dalam tu,gaulkan sekejap dengan hampas kelapa, biarkan semalaman, barulah dimasak. Serupa juga dengan siput sedut.

Anonymous said...

boleh saya tanya mana nak dapat siput ni kalau kita nak beli?

Tok Pemgulu said...

yang ni susah nak jawab...pasai yg ni saya jumpa masa kecik2 dulu,dikampung saya, Tapi sekarang sudah tidak ada lagi...mungkin kerana terlalu banyak pengunaan racun.

admin said...

keco....ble je nak dpt kat paya blakang umah sy...tp yg susah dapat sekarang nie gondang...mcm ni jgk tp besa penumbuk org dewasa..

Anonymous said...

siput ni mmg sedap makan,nak tangkap senang je.bubuh pelepah nyok dalam parit atau bendang(org kedah kata padang).esok tengok mesti ada siput yang melekat.kadang siput ni makan ada anak atau telur sekali

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

macam sedap jer dia makan.
https://youtu.be/Z6FW9ekfHzY