24 February, 2011

Tahi Minyak


Dulu2 kalau Mak buat minyak yok(kelapa), itulah saat yang paling aku suka sekali....pasai apa?....pasai dapat makan tahi minyak. Santan kelapa baru dimasak sampai berwarna coklat, bila dah masak dimasukanlah kedalam kain putih dan dikepit dengan buluh.sampai keringlah minyak tu diperah. Tinggallah tahi minyak didalam kain putih Boleh la dimakan, rasanya manis, boleh jiga dimakan dengan nasi,kalau tak dak lauk.

4 comments:

mamaina said...

saya pu suka. bila aruah tok buat minyak nyok, mesti tunggu kat belanga tu. sedappp

iza said...

Salam...
Dah lama tak merasa tahi minyak ni...mmg sedap..

terataksenja said...

ada lagi satu cara nak cepat buat minyak....simpan dulu santan satu hari...cedok kepala santan yg dah timbul...tinggalkan air dibawah.Kalau buat macam ni tahi minyak tak boleh makan...masam....

Anonymous said...

masa kecil2 dulu emak pernah buat minyak kelapa sendiri.. seronok tengok proses membuat sbb suka lihat terhasilnya tahi minyak dan lepas tu boleh makan kole kacang yg ditabur tahi minyak atasnya...
-edot