03 November, 2010

Gobek Sireh

Ni....la ....idea orang dulu nak makan sireh pinang....gigi dah tak dak...nak makan juga.Yang ni kira mahai juga la nak beli...pasai ...sarung tembaga..ulu  di tu gading...kalau orang kampung yang kurang berkemampuan tu depa buat dengan buluh ja...tapi mata dia tu besi juga la...Menu dia biasa lah (sireh, pinang, gambir dan kapur) dimasukkan kedalam gobek, kemudian ditumbuklah sampai halus.bila dah siap joloklah buntut gobek tu dengan kayu, dan akan terkeluarlah seketul menu yang kita masukkan tadi.Kalau saya tolong tumbuk....nenek separuh saya separuh.
Posted by Picasa

2 comments:

mamaina said...

macam besa buat je..hang separuh aku separuh....

terataksenja said...

Masa tu nenek dah uzor...sayalah tukang tumbuk pinang...tak dak apa nak makan...hantam sajalah...apa yang ada