29 November, 2010

Peralatan Berkhatan Dulu2


Nasib baik..la dulu2 tak ada internet.....kalau ada...memang lari malam juga....tengok pisau tu pun dah seram......berkilat.

5 comments:

azrihashim said...

Tok dulu bersunat duk atas batang pisang ke

terataksenja said...

yee...

iza said...

Salam...

yg panjang sekali sebelah kiri tu untuk apa?
seram jgk tgk benda2 ni....

terataksenja said...

Itu...pengepit belalai gajah....bila dah kepit kulit tu... dipacak le kat batang pisang. Yang lain2 tu pengepit juga, nak asing2 kan kulit ,takut terkena urat. Kalau terkena urat, bahaya, darah tak mahu berenti.

roger said...

Assalammualaikum
Belah kami kat Penang, berkhatan ni di pangge masuk jawi. Masuk jawi ni orang kata cukup sekali, serik. La la ni tak pa la, pi jumpa doktor pagi, petang dah boleh berlari. Kalau dulu seminggu belum tentu pulih sepenuhnya. Masa potong tak lah sakit sangat, masa nak buka kundang tu yang seksa teramat sangat. Makan minum pun nak kena berpantang. silap makan dia mai gatai mengenyam nak upaq anu tu macamana? terlebih minum, dia bengkak pulak. Orang dulu sebelum naik kuda batang pisang tu siap jampi menjampi, mandi ayaq buyung (sejuk, kecut belalai gajah senang nak potong)kenduri kendara mengalahkan kenduri orang kawin. Yang hairannya watak tok mudim ni hampir sama disemua tempat..dia naik basikal, pakai cermin mata tebal, misai tebal melintang, bawa beg kotak empat persegi dan bersongkok. Beza ka tok mudim potong dengan doktor potong? beza memang berbeza.. hanya mutu yang mengenal maknikam, tak gitu tok?