31 May, 2011

Sarung Cempedak

 Mula2 kita potong daun nyok muda tiga bilah tiga bilah sama banyak, kalau nak besaq, buat empat empat.
 kemudian kita ambik dua keping daun yg kita potong tadi dan anyam lah.
 Bagi jadi lagu ni macam karung, pas tu diujung sekali kita simpui buat sangui  supaya dia tak terungkai.
Lepeh tu kita koyak mulut sarung dan masukkan kebuah cempedak. Tujuan dibuat sarung ni, ialah untuk mengelakkan dari serangan penyegat buah. Lagi pun  buah cempedak ni akan kelihatan cantek berbelang2 bila dah masak. 

3 comments:

iza said...

Assalam..
Masa dok kg dulu2 rajin jgk dok buat geruk ni time ada buah cempedak...la ni, nak mkn, kena tunggu musim dia la...

k_rul said...

la payah dah nk cari buah yg boh sarung tu...xdak org nak buat dah kot...

terataksenja said...

Betui...la...ni..mana ada org buat lagi. Ini hanyalah kenangan pada diri saya...masa kecik2 dulu. Saya penah tolong Ayah mengayam, dan mengikut ayah kedusun menyarung buah2 cempedak.